Tuesday, May 19, 2009

آیا خداوند خواسته که از آیندهٔ بشر آگاهی داشته باشد یا نه ؟


قرآن فارسی

: با نام خدا
آیا خداوند خواسته که از آیندهٔ بشر آگاهی داشته باشد یا نه ؟ میتوان برای رسیدن به جواب از قران استفاده نمود تا جواب را دریافت کنیم و ببینیم که خداوند متعال در این مورد چه فرموده.
پس در این مقاله میخواهیم پیدا کنیم که آیا آیندهٔ بشریت جبر است یا اختیار ،آیا همهٔ حرکتهایی که ماا انجام میدهیم خاصت و قدرت و جبر خداوند است که ما انجام میدهیم یا اینکه خداوند اختیار حرکت را به بشر داده تا تصمیم بگیرد و مسیری در زندگی خود انتخاب کند.

در اول برای گفتن نظر خود که خواننده بداند که در پی اثبات چه طرز تفکری هستیم باید عنوان شود که درک ما از آیات قران این هست که خداوند آیندهٔ بشر را به عهدهٔ خود بشر گذاشته و نخواسته که آگاهی به آیندهٔ بشر از قبل داشته باشد ، که در این صورت این آینده جبر میبود نه اختیار زیرا :
۱- بهشت و جهنم سزای اعمال اختیاری بشر هست که در دل قوانین طبیعت که جبر خداوند هستند انجام میدهد (قانون طبیعت مثل این که اتش میسوزاند که جبر و قدرت خداوند است که بسوزاند ) ، نه سزای اعمالی که خداوند از قبل برای ما مقدر کرده و هر کسی مشغول انجام دادن بدون چون و چرای آن هست (اگر چنین بود کسی توانایی انکار نداشت ، و در ثانی عدالت حکم میکرد که همه به بهشت بروند زیرا هر کسی دقیقا مشغول انجام کاری بوده که خداوند برایش تعیین نموده )
۲-زندگی انسان یک امتحان است که خداوند از بشر به عمل میاورد، امتحان برای این هست که ممتحن از تواناییهای کسی در جهت خاصی آگاهی پیدا کند (برای مثال در امتحان ریاضی تواناییهای شخص در زمینهٔ مسائل ریاضی بر رسی میشود )، و منطقی نیست که یک معلم به شاگردی که هنوز به مدرسه وارد نشده و شناختی از او ندارد نمره بدهد ،و به همین ترتیب خداوند میخواهد بشر را بشناسد و از عملکرد بشر آگاه شود و اینگونه خواست او بوده که بشر اختیار داشته باشد تا حرکت خودش را انجام دهد ، یعنی کیفر و پاداش بشر بر مبنای عملکرد بشر است که از طرف خداوند اختیار به او داده شده.
برای اثبات مطالب فوق به مباحثی که در زیر نامبرده شده برخورد میکنیم که با آیات قران آنها را شرح میدهیم :

۱- اثبات امتحان خداوند از بشر .
۲-اختیار بشر در انتخاب مسیر حرکت .
۳-خواست خداوند جبر است .
۴- صفات خداوند محدود کننده هستند یا مطلق بدون حد .
۵-ایاتی در قران که از آینده خبر داده ، مانند تعبیر خوابی که یوسف (ع س) انجام داد و... (آیا جبر بودند یا اختیار ؟)
۶-خدا و صفاتش را از کتاب خدا بشناسیم نه این که آن طوری که ميخواهیم خدا را برای خود توصیف کنیم .
۷-آیا زمان برای خداوند مفهوم دارد ؟

۸-لیعلم الله و لمایعلم در آیات قران یعنی چه ؟
۹-مابین ایدیهم و ما خلفهم در آیات قران .
۱۰-آن الله علی کل شی علیم ،آیا کل شی آینده هم هست ؟
۱- اثبات امتحان خداوند از بشر :
برای اثبات مستقیم به سراغ آیات برویم:
شناسایی خداوند ،
ال عمران -۱۴۰
ال عمران -۱۴۲
ال عمران -۱۶۶
مائده -۹۴
توبه -۱۶
حدید -۲۵
جعن -
۲۸
امتحان خداوند
مائد -۴۸
مائد -۹۴
انعام -۱۶۵
هود -۷
محمد -
۴
آیات فوق نشانگر این واقعیت هستند که خداوند با امتحان میخواهد کسانی را که در راهش گام مینهند و صالحین و منکرین و ... را شناسایی کند و چنانچه ماهیت افراد از قبل معلوم بود دیگر امتحان و شناسایی خداوند مفهومی نخواهد داشت ، و انسانها مشغول انجام وظایفی که از طرف خداوند به آنها داده شده هستند و هیچ اختیاری در آن ندارند که سر پیچی از دستورات بکنند ، که در این صورت کافر و منکر معنایی ندارد چون همهٔ افراد دستورات خداوند را انجام میدهند و بس ،پس در نتیجه همهٔ انسانها بهشتی خواهند بود
۲- اختیار بشر در انتخاب مسیر حرکت : خواست خداوند بر این است که به بشر اختیار داده تا تعین کنندهٔ سرنوشت خود باشد و با این اختیار در دل قوانین جبری خداوند که بر طبیعت اعمال شده (مثل این که در شرایط خاصی زلزله یا سیل یا باران یا ... خواهد آمد و آتش میسوزاند ، زمین دارای جاذبه هست،زمین به دور خورشید میگردد ، ...)زندگی کند و اگر در مراحلی خواست خداوند این باشد که این اختیار از بشر گرفته شود پس ۱۰۰% چنان خواهد شد ماند پایان یافتن مهلت برای بشر که دیگر هیچ اختیاری در تغییر آن نخواهند داشت و یا این که اگر خداوند بخواهد دعای کسی را اجا
ولی اگر خواست و جبر خداوند به صورت مطلق به زندگی بشر در همهٔ جوانب اعمال شده بود ، در نتیجه انسان مانند یک آدم آهنی(رباط) بود که تمام حرکت و اعمالش از قبل برای او مشخص شده و از خود هیچ اختیاری نداشت، که باز در این صورت فرستادن پیامبران و امتحان خداوند معنی نداشت ، چون در آنصورت انسان در راهی که خداوند برای او تعیین کرده باید حرکت کند بدون هیچ اختیار و آیا پیامبر میباید که انسان را از این راه برگرداند ؟ مگر انسان قدرت تغییر مسیر دارد در این حالت ؟ و اثبات با استفاده از آیات قران : یونس -۴۴ نشان دهندهٔ این مطلب است که خداوند به بش
۳- خواست خداوند : در این قسمت لازم است که خواست و ارادهٔ خداوند را شرح داده و ببینیم که ارادهٔ خداوند برای آیندهٔ بشر چه نوع اراده ای است. با توجه به آیات قران دیده میشود که خواست و ارادهٔ خداوند بر ۲ نوع میباشد : ۱- ارادهای که خداوند مثلا در افرینش دارد که میفرماید باش و خواهد بود و هیچ کسی و هیچ چیزی نمیتواند آن فرمان را تغییر دهد و امر خداوند انجام خواهد شد (به این اراده ارادهٔ تکوینی هم گفته میشود ) یس-۸۲ ، غافر -۶۸ بیانگر چنین ارادهای هستند . ۲-اراده دیگر اراده ای است که به مخلوق خود اختیار داده که آن اراده را عملی کند یانه و لا زمهٔ انجام شدن آن اطاعت کردن از خداوند است تا آن اراده عملی شود ، مانند این که خداوند میخواهد بشر پاک شود ، یا این که خداوند میخواهد که بشر را هدایت کند ، به این نوع اراده ،ارادهٔ تشریعی هم گفته میشود

Free counter and web stats

2 Comments:

Blogger mehre-iran said...

mataleb jalebi inja hast iman jan
mofid va por mohtava
dosteshon dashtam
mikhonamet
va omidvaram edame bedi
hamed

May 21, 2009 at 5:27 PM

 
Blogger !! said...

iman jan,vase inke comment gozashtan rahat tar beshi bayad ye kam setting-e weblogeto avaz koni ta commnet dooni be soorat pop-up baaz beshe va rahat tar beshe vasat comment gozasht...
age haal dashti mitooni html file-e template ro ham dastkari koni...mishe kolli bahash hal kard...dige shoma ke in chiza ro behtar midoonid aghaye mohandes :DDDD
keep writing my dear...
Love,
gil gil

May 22, 2009 at 12:28 AM

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home